پایگاه خبری 3 ثانیه، اخبار بسکتبال - اخبار: اسلم دانک تجاری ویزاردز؛ استراتژی تولید محتوا با هدف بازار ژاپن




فرشته سیفی ناجی
بخش:
آسیا
تاریخ انتشار:
1399/09/30 13:26
اسلم دانک تجاری ویزاردز؛ استراتژی تولید محتوا با هدف بازار ژاپن


اسلم دانک تجاری ویزاردز؛ استراتژی تولید محتوا با هدف بازار ژاپن

تیم بسکتبال واشنگتن بعد از انتخاب روی هاچیمورای ژاپنی، متوجه ظرفیت بازار ژاپن شد و اقدامات جالبی برای استفاده از این ظرفیت انجام داد.


به گزارش ۳ ثانیه؛ واشنگتن ویزاردز با انتخاب روی هاچیمورا در انتخاب نهم یارکشی سال ۲۰۱۹ رکورد جدیدی ثبت کرد: «اولین بازیکن ژاپنی که در میان ده انتخاب برتر یارکشی قرار گرفت». 

روز بعد، وقتی که خبرنگاران ژاپنی برای حضور در کنفرانس خبری معرفی هاچیمورا، پایتخت آمریکا را تصرف کردند، مسئولان تیم تازه به این مسئله پی بردند: او بازیکنی نیست که تنها در زمین بسکتبال موثر باشد.

توییتر ژاپنی برای ویزاردز
ابراز علاقهٔ بی‌سابقه ژاپنی‌ها به انتخاب شدن هاچیمورا، ویزاردز را وادار به انجام کارهایی کرد که هیچ تیمی تا بحال در NBA انجام نداده بود، از قبیل: انتشار اطلاعیه‌ها و اخبار به زبان ژاپنی و ساخت اکانت توییتر به زبان ژاپنی.
ریو شینکاوا متخصص شبکه‌های اجتماعی که در میانه فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به گروه رسانه و تولید محتوای ژاپنی ویزاردز پیوسته است، می‌گوید: «جیم ون استون رئیس ما در بخش بازرگانی و تبلیغات، اخبار ژاپن را دید و گفت واضح است که فرصت‌هایی در ژاپن وجود دارد؛ اما این فرصت‌ها با خود مسئولیت‌هایی به همراه دارند. ما یک ورزشکار سطح بالا گرفتیم که برای بسکتبال ژاپن اهمیت بالایی دارد.»
«فکر کنم مسئولیت ما این بود که با تولید محتوا نشان بدهیم که چه چیزی در اینجا جریان دارد، خصوصا با در نظر گرفتن فاصله زیادی که دو کشور با هم دارند. ما می‌توانستیم با ایجاد بستری مناسب با طرفداران ژاپنی و در کل طرفداران ورزشی ارتباط برقرار کنیم و فکر می‌کردیم که این کار ارزش تلاش دارد.»
تیم به سرعت با استخدام زک ایکوما مفسر ورزشی و دایِی اونوگوچی تهیه کننده در بخش مکاتبات دیجیتال دست به کار شد. این دو توانستند تولید محتوای ژاپنی را از شخص هاچیمورا فراتر ببرند و این اقدامات را برای مخاطب ژاپنی انجام دادند: برنامه‌های قبل و بعد از مسابقه، یک برنامه هفتگی با حضور ورزشکاران، مجریان و اعضای تیم ارتباطات به نام «پادکست جهانی ویزاردز» و همچنین آپلود سریع کلیپ مصاحبه ورزشکاران به زبان ژاپنی بعد از هر مسابقه.
مهارت هاچیمورا در زبان انگلیسی در فرآیند استخدام ایکوما و اونوگوچی نقش کلیدی داشت. سه سال تحصیل او در دانشگاه گونزاگا، به او اجازه می‌داد که بدون نیاز به مترجم صحبت کند. این موضوع به واشنگتن کمک کرد تا منابع خود را بر افزایش حداکثری ارتباطات ستارهٔ تازه وارد خود متمرکز کند و همچنین ارتباط با جمعیت در حال رشد طرفداران ژاپنی را افزایش دهد.


بسکتبال ژاپن مثل فوتبال آمریکایی
شینکاوا می‌گوید: «در ژاپن با بسکتبال همانطور رفتار می‌شود که در آمریکا با فوتبال برخورد می‌شود. واضح است که MLS (Major League Soccer یا لیگ فوتبال حرفه‌‌ای مردان آمریکا) لیگ کوچکی نیست، اما زمانی که من کودک بودم جمعیت طرفداران فوتبال همانطور که بزرگتر شدم کاهش یافت. بسکتبال ژاپن هم همینطور است. ورزشکاران جوان زیادی بسکتبال را شروع می‌کنند، اما وقتی به دوره اول یا دوم دبیرستان می‌روند، به بیسبال یا فوتبال مشغول می‌شوند. خوشبختانه با وجود B. League (لیگ بسکتبال حرفه‌‌ای ژاپن) این فرآیند متوقف خواهد شد.»
یکی از پایه‌های اصلی فعالیت‌های ویزاردز در راستای برقراری ارتباط با طرفداران ژاپنی، تلاش‌هایش برای ارتباط متقابل با بی-لیگ ژاپن بوده است. با توقف جهانی ورزش حرفه‌‌ای به خاطر شیوع ویروس کرونا در ماه مارس، شینکاوا یک مسابقه دوستانه میان تیم «جی-ویز» یا همان تیم جی-لیگ واشنگتن ویزاردز و تیم «جومبو-کون» در دسته دوم چیبا جتز فوناباشی ترتیب داد که خبر آن نهایتا بر بسترهای مختلفی از جمله اکانت تیک تاک رسمی B. League پخش شد.
شینکاوا ادامه می‌دهد: «این مسابقه با یک تماس تصادفی در اپلیکیشن زوم هماهنگ شد. تیم جومبو-کون در سه سال متوالی برنده عنوان بهترین تیم دسته دو شده بود، پس منطقی بود که با یک تیم جی-لیگ رقابت داشته باشد. این مسابقهٔ نمایشی، مفرح بود.»


سفر به زادگاه هاچیمورا
تیم رسانه‌‌ای ویزاردز در ادامه با سفر به زادگاه هاچیمورا، «تویاما» توانست ارتباطات با ژاپن را بیش از پیش گسترش دهد. در آنجا با جوجی ساکاموتو مربی دوره اول دبیرستان او مصاحبه کرد، از فروشگاه تجهیزات بسکتبالی که او عادت داشت از آن خرید کند دیدن کرد و گزارشی از تیم تایوما گروسس در آن منطقه تهیه کرد که در سطح اول ژاپن بازی می‌کند.
شینکاوا توضیح داد: «احساس کردم که بخش مهم کار ارتباط با B. League و طرفداران بسکتبال در ژاپن بود. اگر ما فقط در مورد ویزاردز صحبت کنیم مخاطب محدودی داریم. ما نه تنها ریشه‌های هاچیمورا را دنبال کردیم، بلکه چگونگی رشد بسکتبال در تویاما زادگاه او را پوشش دادیم. این که بتوانیم با تیم Grouses ارتباط برقرار کنیم و در کنار هم دانش بسکتبالی عموم را افزایش دهیم، خیلی خوب بود.»


تبدیل روی به برند
شینکاوا که مترجم بسیاری از پرتاب کنندگان بیسبال ژاپنی در لیگ بیسبال آمریکا بوده است، به خوبی از تاثیر یک مصدومیت در زمان نامناسب یا تاثیر نقل و انتقالات بر فعالیت‌های تجاری ورزشکار محور تیم آگاه است.
او می‌گوید: «نگرش من این است که کسی نمی‌داند در آینده چه بر سر « روی» خواهد آمد. ما سعی داریم تا آن زمان او را در ویزاردز به یک برند تبدیل کنیم و تا زمانی که توان ورزش دارد این کار ادامه خواهد داشت، اما هیچکس نمی‌داند چه خواهد شد. بسیاری از طرفداران به دلیل اینکه هاچیمورا به ویزاردز ملحق شد ما را دنبال می‌کنند، این واضح است. اما از نظر کسی که مسئول اکانت است، این را می‌بینم که حالا بسیاری از طرفداران درباره سایر ورزشکاران هم صحبت می‌کنند. همیشه در نقل و انتقالات، ورزشکاران جا به جا می‌شوند؛ اما موضوع بر سر داشتن بستری است که طرفداران به تمام محتوای مربوط به ویزاردز دسترسی داشته باشند و امیدوارم که این بستر برای گروهی از مردم تغییر نکند حتی اگر هاچیمورا به تیم دیگری منتقل شود. "
شینکاوا معتقد است که تدابیر تجاری ژاپنی ویزاردز که باعث شد این تیم نامزد دریافت جوایز بسیاری از سوی مقامات NBA شود، به نوعی انعکاس دهندهٔ تلاش‌های بی-لیگ در ژاپن است که پنجمین سال را با ماموریت «افزایش طرفداران بسکتبال در ژاپن» سپری می‌کند.
عضو تیم تولید محتوای ژاپنی ویزاردز ادامه می‌دهد: «معتقدم که فرهنگ بسکتبال در ژاپن رو به رشد است. بی-لیگ در حال رشد است و در طرف دیگر روی هاچیمورا قرار دارد. احتمالا سال بعد بازیکنان ژاپنی بیشتری در NCAA حضور خواهند داشت. ما نمی‌توانیم این مسئله را به دید یک پروژه کوتاه مدت نگاه کنیم. طرز فکر ویزاردز برای سرمایه گذاری در این بخش به شکل بلند مدت است و نباید به دنبال نتایج آنی و زودگذر باشیم.»

 

ترجمه: محمد علی نائینی صادقی

منبع: ژاپن تایمز

 


بازگشت به صفحه اخبار