کتابچه راهنمای مربیان بسکتبال، منبعی حیاتی برای بهبود مهارت ها و درک مربیان بسکتبال در سراسر جهان است. معرفی این کتابچه را اینجا بخوانید.
۳ ثانیه-نوید ابراهیمی؛ این گزارش از راهنمای انجمن جهانی مربیان بسکتبال فیبا (WABC) گرفته شده است. راهنمای انجمن جهانی مربیان بر اهمیت مربیگری در توسعهٔ ورزشکاران جوان تأکید میکند، نه تنها از نظر تواناییهای بسکتبال آنها، بلکه همچنین در پرورش رشد شخصی و اجتماعی آنها. ابتکار پشت این راهنما و منابع مشابه از شناخت فیبا از قدرت تحولآفرین بسکتبال به عنوان یک ورزش و به عنوان ابزاری برای توسعه آموزشی و اجتماعی نشأت میگیرد. از آغاز تأسیس، فیبا به بهبود استاندارد مربیگری متعهد بوده است، با درک اینکه مربیان نقش مهمی در شکلدهی به تجربیات و آیندهٔ بازیکنان جوان ایفا میکنند.
تحول تاریخی این منبع، اهمیت آن را برجسته میکند و آن را به یک مطالعه ضروری برای هر کسی تبدیل میکند که در مربیگری و توسعهٔ بازیکنان بسکتبال در تمام سطوح درگیر است. توصیه میشود که مربیان، مدرسان و هر کسی که در این فرآیند دخیل است، قبل از استفاده از هر یک از منابع بعدی، این راهنما را مطالعه کنند، زیرا این راهنما پایهای اساسی برای بهرهبرداری موثر از منابع بعدی فراهم میکند.
توضیح پاتریک باومن دبیر کل فیبافیبا به خوبی اهمیت فراوان بسکتبال در رشد و توسعهٔ جوانان و نقش اساسی مربیان در این زمینه را درک میکند. این مربیان هستند که با کار روزانه با بازیکنان باید تجربهٔ بازی بسکتبال را به تجربهای سودمند برای مردان، زنان، پسران و دختران تبدیل کنند. به همین دلیل، هدف برنامهٔ آموزشی فیبا برای بازیکنان جوان، آموزش به مربیان در جهت درک و مسئولیتپذیری بهتر است. همچنین، آنها باید مفاهیم و استراتژیهایی را یاد بگیرند که به آنها اجازه میدهد تا این وظیفه را به شکلی موفقیتآمیز با پسران و دخترانی که به آنها اتکا میکنند، انجام دهند.
بسیاری از این بازیکنان، کودکان و نوجوانانی هستند که بسکتبال برای آنها میتواند یک فرصت آموزشی عالی برای توسعهٔ ورزشی، شخصی و اجتماعی باشد. در میان دیگر مسائل، بسکتبال باید به پرورش ارزشهایی کمک کند که بزرگسالان آینده را به شهروندانی بهتر تبدیل کند و به تشویق همزیستی مسالمتآمیز و محترمانهٔ افراد و کشورهای قرن بیست و یکم بپردازد.
از زمان انتشار کتاب اصلی، تغییرات و پیشرفتهای بسیاری در جنبههای متعدد ورزش ما - و جامعه به طور کلی - رخ داده است. در سال ۲۰۱۱، انجمن جهانی مربیان بسکتبال (WABC) مجموعهای از کلینیکهای جهانی مربیگری را معرفی کرد که به هزاران مربی کمک کرده است تا با روندها و روشهای کنونی بروز شوند. این کتاب، همراه با آن کلینیکها، خوانندگان را با روشها و اصول آموزش آشنا میکند که به آنها اجازه میدهد در زندگی ورزشکاران جوان بسکتبال در سراسر جهان تأثیر بگذارند.
توضیح پاتریک هانت رئیس انجمن جهانی مربیان بسکتبال (WABC)
هدف انجمن جهانی مربیان بسکتبال (WABC) ارتقای سطح بازی از طریق بهبود استانداردهای کسانی است که به آموزش بازی مشغولند. این کتاب، همراه با منابعی مانند کلینیکهای جهانی مربیان که در سال ۲۰۱۱ معرفی شدند، به عنوان پایهای طراحی شده است که هر مربی میتواند فلسفههای مربیگری خود را بر اساس آن بنا کند.
نقش یک مربی بسکتبال صرفاً بهبود مهارتهای هر بازیکن و درک آنها از تاکتیکهای مختلف بازی نیست. نقش یک مربی به توسعهٔ هر ورزشکار به عنوان یک فرد نیز گسترش مییابد. به ویژه هنگامی که به مربیگری ورزشکاران جوان میپردازید، مربی باید سعی کند در هر بازیکن، عشق به بازی و تمایل به بازی کردن و یادگیری در مورد بازی را پرورش دهد.
این کتاب منبع برجستهای را برای مربیان در تمامی سطوح فراهم میکند و به عنوان پایهای برای رویدادهای کلیدی WABC از جمله کلینیکهای جهانی مربیان، وبسایت مربیگری فیبا و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی عمل میکند. فیبا و WABC همچنان متعهد به توسعه و حمایت از مربیان هستند و خوشحالیم که این منبع تعهد و ارادهٔ ما را تقویت خواهد کرد.
آموختن، تغییری در رفتار ناشی از یک تجربه است. مربیان، مسئول ارائهٔ تجربیات غنیای هستند که از آنها بازیکنان بهبود یابند و شکوفا شوند. این کتاب اطلاعات و تکنیکهایی را در اختیار مربیان قرار میدهد تا نه تنها مهارتها و درک بازیکنان را بهبود بخشند، بلکه به شکلدهی شخصیت بازیکنان و آموزش ارزشهایی که منجر به موفقیت در زندگی و بازی جهانی شگفتانگیز ما میشود، کمک کند.
مربیگری بسکتبال برای بازیکنان جوان با مربیگری یک تیم حرفهای و ورزشکاران بزرگسال متفاوت است. در واقع، هر ورزشکار (با دیگری) تفاوت دارد. مربی باید توانایی ارزیابی نیازهای هر بازیکن برای توسعه را داشته باشد و برای هر یک از آن نیازها، در زمینهٔ کلی تیم، پاسخ فراهم کند.
مربیان بازیکنان جوان باید از توسعهٔ فیزیکی، عاطفی و اجتماعی هر یک از بازیکنان خود آگاه باشند و باید بتوانند به اقدامات روزمره با دیدگاهی بلندمدت نگاه کنند. این یک نقش چالشبرانگیز؛ اما بسیار پاداشدهنده است.
مقدمهای درباره این منابع
در سال ۲۰۰۰، فیبا کتابی عالی با هدف توسعه مربیان بازیکنان جوان بسکتبال منتشر کرد. این کتاب، بسکتبال برای بازیکنان جوان، اساس برنامه فیبا برای آموزش مهارتها و تاکتیکهای بسکتبال را تشکیل داد.
پاتریک باومن دبیر کل سابق فیبا و آنتون ماریا کومس (که در آن زمان رئیس انجمن مربیان بسکتبال اروپا بودند) کارگروهی که این کتاب را منتشر کرد، رهبری کردند. نویسندگان این کتاب الکساندر آواکومویچ، ماریا بوستا، مائوریتزیو موندونی و لازلو کیلیک بودند و تخصص آنها گواهی بر این است که کتاب از زمان انتشار آن به یکی از مهمترین منابع در توسعه بسکتبال تبدیل شده است. این کتاب به چندین زبان ترجمه شده است.
در سال ۲۰۱۳، این انتشار توسط انجمن جهانی مربیان بسکتبال به رهبری پاتریک هانت و زوران رادویچ، مدیر توسعه ورزشی فیبا، بررسی شد. این بررسی تأیید کرد که کتاب همچنان یک منبع عالی برای مربیان است؛ اما نیاز به بازنگری اساسی به دلیل موارد زیر شناسایی شد:
• تغییرات در جنبههای تکنیکی و تاکتیکی بازی؛
• پیشرفتها در زمینههای مختلف، به ویژه در علوم ورزشی و پزشکی؛
• تأثیر تغییرات قوانین، از جمله منطقههای جدید، دایره شارژ/بلاک؛
• دسترسی به فناوریهای مختلف برای مربیان.
ورزش میتواند به توسعهٔ اعتماد به نفس، خودپنداری، خودباوری و خودکنترلی کمک کند و بازیکنان را با تجربیات مثبتی مانند لذت بردن، احساس توانا بودن و دریافت تقدیر از دیگران و البته توسعهٔ مهارتهای بسکتبال در بازیکنان جوان کمک کند. به همین ترتیب، ورزش نقش بسیار مهمی در توسعهٔ ورزشی و انسانی جوانان ایفا میکند و «مربیان به توسعهٔ ورزشکاران به عنوان افراد، تیمها به عنوان واحدهای هماهنگ و جوامعی با منافع مشترک کمک میکنند. مربیگری همچنین میتواند به اهداف اجتماعی از طریق ترویج فعالیت و سلامت کمک کند.» ۲
این کتاب مطالب مورد استفاده در برنامهٔ آموزشی مربیان فیبا را مشخص میکند:
• سطح ۱ - برای مربیان ورزشکاران جوان در سطح باشگاهی؛
• سطح ۲ - برای مربیان ورزشکاران جوان در سطح منطقهای؛
• سطح ۳ - برای مربیان ورزشکاران جوان در سطح ملی.
این کتاب تنها به مربیگری ورزشکاران جوان محدود نمیشود و بسیاری از موضوعات نیز در زمینهٔ مربیگری ورزشکاران بزرگسال مورد بررسی قرار میگیرند.
این کتاب نقش مربی را بررسی میکند و به طور دقیق به رابطهٔ مربی-ورزشکار میپردازد و مربی را تشویق میکند تا درک کند که آنچه انجام میدهد به اندازهٔ آنچه میگوید، اگر نه بیشتر، مهم است و به شناخت شخصیت و فلسفههای خود و تأثیری که این موارد بر او به عنوان یک مربی دارند، بپردازد.
کتاب اذعان میکند که هر ورزشکار یک انسان منحصر به فرد است و به بررسی راههای مختلف یادگیری افراد و چگونگی تأثیر شخصیتهای مختلف بر بهترین روش آموزش آن ورزشکار میپردازد. در قلب فلسفهٔ فیبا این جمله قرار دارد که «مربیای که گروهی را برای یک هدف مشترک متحد میکند یا مهارتهایی را برای مشارکت مادامالعمر فراهم میآورد، به اندازهٔ مربیای که قهرمان لیگ میشود، موفق است.» ۳
یکی از مسئولیتهای اصلی یک مربی «حفاظت و احترام به تمامیت و فردیت کسانی است که مربیان با آنها کار میکنند. مربیان مسئولیت خاصی برای محافظت و مراقبت از کودکان و جوانانی دارند که تحت مراقبت آنها هستند.»
در نهایت:
چالش به حداکثر رساندن اثربخشی با گروههای مختلف ورزشکاران و شرایط متغیر، بخشی از جذابیت و غنای مربیگری است. به دلیل تنوع نقش و زمینهها، ارائهٔ مربیگری و آنچه به عنوان موفقیت تلقی میشود، همیشه به موقعیت خاص بستگی خواهد داشت. ۴
منابع
(۱)https://wabc.fiba.com/introduction/message-from-president-of-wabc/
(۲) International Sport Coaching Framework, p۶، ۲۰۱۳، Human Kinetics
(۳) International Sport Coaching Framework, p۱۳، ۲۰۱۳، Human Kinetics
(۴) International Sport Coaching Framework, p۱۳، ۲۰۱۳، Human Kinetics