فدراسیون بسکتبال ایران در چند سال گذشته، دورههای آموزشی زیادی برگزار کرد. آیا این دورهها از کیفیت لازم هم به نسبت کمیت برخوردار بودهاند؟
۳ ثانیه- نوید ابراهیمی؛ پس از اشاره به مشکلات مهم در رویکرد فدراسیون بسکتبال ایران به آموزش مربیان، روندی نگرانکننده پدیدار شده است. فدراسیون کنونی به جای پرداختن به این مشکلات اساسی، با برگزاری کلینیکهای مربیگری در مقیاس وسیع، بدون اطمینان از کیفیت آموزش ارائه شده به پیشروی ادامه داده است. این گزارش تلاش میکند تا پیامدهای این رویکرد را با استفاده از دادههای استخراج شده از سوابق فدراسیون بسکتبال ایران تحلیل کند و راهحلهایی برای رفع این مشکلات پیشنهاد دهد.
تحلیل کمی کلینیکهای مربیگریبر اساس دادههای استخراج شده با روش Web Scraping از بخش آزمون سامانهٔ فدراسیون بسکتبال ایران که به طور عمومی نیز در دسترس است[۱]. کلینیکهایی با عناوین دوره، ارتقا، آمادگی، آزمون، کارگاه و وبینار یکسان سازی برگزار شده است. مشاهدات زیر در اولین کلینیک با شروع کار فدراسیون جدید از تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ تا روز جمع آوری این دادهها در ۳ شهریور ۱۴۰۳ انجام شده است:
۱. تعداد کلینیکهای مربیگری برگزار شده (مجموع ۹۶):
• سطح ۱:۵۰ کلینیک (میانگین ظرفیت ۴۶، میانگین مشارکت ۵۶٪)
• سطح ۲:۲۲ کلینیک (میانگین ظرفیت ۲۶، میانگین مشارکت ۷۰٪)
• سطح ۳:۲۴ کلینیک (میانگین ظرفیت ۳۲، میانگین مشارکت ۴۷٪)
* تنها کلینیکهایی با عنوان دوره و با وضعیت پایان (که ثبت نام آن تکمیل شده و برگزار شدهاند) و با تعداد شرکت کنندهٔ بالای صفر در نظر گرفته شدهاند. همچنین میانگین مشارکت به معنای نسبت تعداد شرکت کننده به ظرفیت تعیین شدهٔ کلاس است.
** صحت این داده قابل استناد نیست و کیفیت این داده به دقت دادهٔ وارد شده و نمایش داده شده در بخش آزمون سامانهٔ فدراسیون بسکتبال بستگی دارد.
*** همهٔ کلینیکها برای هر دو بخش آقایان و بانوان برگزار شده، به جز سطح یک که ۲ کلینیک تنها برای آقایان، چهار کلینیک تنها بانوان و ۴۴ مورد در هر دو بخش برگزار شده است.
با وجود تعداد قابل توجه کلینیکهای برگزار شده و مربیهای جدید تأیید شده، کیفیت آموزش ارائه شده قابل تردید است. تأکید فدراسیون بر کمیت به جای کیفیت، منجر به ایجاد جمعیت بزرگی از مربیانی شده است که ممکن است آموزش با کیفیت بالا دریافت نکرده یا به منابع ساختار یافتهٔ فیبا با کیفیت مطلوب دسترسی نداشته باشند. این مسئله نگرانیهایی را در مورد اثربخشی این مربیان در پرورش استعدادهای جوان و حفظ استانداردهای آموزش بسکتبال در ایران ایجاد میکند.
تعریف یک مشکل از سامانهٔ فدراسیون بسکتبال: نداشتن خدمات برای جامعهٔ پایه
ایجاد سامانهٔ جامع برای فدراسیون بسکتبال مزایای بسیاری به همراه داشته است، از جمله یکپارچهسازی فرآیندها، ارائه خدمات بهتر و افزایش کارآمدی در مدیریت فعالیتهای مرتبط هیئتهای استانی و سوپر لیگ بسکتبال ایران.
با این حال، این سامانه تنها برای سطوح بالای بسکتبال و هیئتهای استانی زیرمجموعه ویژگیهایی ارائه میکند و هیچگونه خدمات یا منابعی برای جامعهٔ پایه بسکتبال فراهم نمیکند. این در حالی است که همه اعضای جامعهٔ بسکتبال، از جمله بازیکنان و مربیان پایه، ملزم به پرداخت حق عضویت سالانه هستند؛ اما در مقابل هیچگونه خدمات مشخصی برای این گروه در نظر گرفته نشده است.
راهحلهای پیشنهادی:
۱. ترجمهٔ تخصصی منابع:
• اولین گام در رفع چالشهای آموزشی، اطمینان از ترجمهٔ دقیق و جامع منابع ساختار یافتهٔ فیبا توسط کارشناسان است. این امر مشکلاتی که قبلاً ذکر شد، مانند حذف بخشها، تفسیر نادرست اصطلاحات فنی و ترجمهٔ نادرست مفاهیم را از بین میبرد.
۲. دسترسیپذیر کردن منابع در سامانهٔ فدراسیون:
• طبق مقررات فیبا، منابع آموزشی باید به صورت رایگان در دسترس عموم جامعهٔ بسکتبال قرار گیرند. با این حال، راهاندازی بخش پایه در سامانهٔ فدراسیون میتواند این امکان را فراهم کند که منابع آموزشی معتبر مکمل علاوه بر منابع فیبا (مثلا مقالات بر روی پلتفرم مربیان بسکتبال اروپا)، با ترجمههای با کیفیت، به صورت اختصاصی در اختیار اعضایی قرار گیرد که حق عضویت پرداخت میکنند. این اقدام نه تنها به بهبود کیفیت آموزش برای مربیان و بازیکنان جوان کمک میکند، بلکه به رفع چالشهای مربوط به دریافت حق عضویت از جامعهٔ جوانان بدون ارائهٔ خدمات متناسب نیز میپردازد. افزودن این بخش به سامانه، یک مزیت قابل توجه برای بازیکنان و مربیان مشتاق به همراه خواهد داشت و قدمی اولیه برای پر کردن فاصله بین خدمات فدراسیون و نیازهای واقعی جامعه بسکتبال خواهد بود.
نتیجهگیری
رویکرد فعلی فدراسیون بسکتبال ایران، اولویت دادن به تأیید جمعی مربیان نسبت به کیفیت آموزش پایدار نبوده و میتواند به توسعهٔ بلندمدت بسکتبال در کشور آسیب برساند. فدراسیون با تمرکز بر ترجمهٔ تخصصی و دسترسیپذیر کردن منابع با کیفیت بالا برای همه اعضای جامعهٔ بسکتبال میتواند به اصلاح این مشکلات بپردازد. این رویکرد نه تنها اثربخشی مربیان را افزایش میدهد، بلکه اطمینان میدهد که همه اعضا، از جمله پرسنل بسکتبال پایه، از خدماتی در ازای حق عضویت خود بهرهمند شوند. راهحلهای پیشنهادی میتوانند اولین گامها در جهت رفع این شکافهای بحرانی در شیوههای فعلی فدراسیون محسوب شوند. هرچند این خدمات رسانی نباید تنها به این قدمها محدود شود.
منبع[۱]https://portal.iribf.ir/Azmon/